حبادنما | پایگاه خبری تحلیلی جوانان حبیب آباد

حبادنما ، پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی جوانان حبیب آباد
پایگاه خبری ، تحلیلی جوانان حبیب آباد
دوشنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۱۵ ب.ظ
نوجوانان و رسانه

 

در موضوع قبل خواندیم که : رسانه­ ها اعم از تلویزیون، رادیو، اینترنت، موبایل، فیلم، ویدئو، روزنامه و مجله هر روز و به­ طور فزاینده اطلاعات، سرگرمی ­ها و آگهی­ های مختلفی را به ما و فرزندانمان عرضه می­ کنند و همگی نقش مهمّی را در شکل­ دهی و نفوذ به فرهنگ، ارزشها، دیدگاه­ها و اعتقادات ما بازی می­ کنند. به عبارت دیگر در عصر جدید با ویژگی ظهور وسایل ارتباطی نوین به مراتب بیش از گذشته، ما و بویژه فرزندانمان تحت بمباران پیام­های رسانه ­ای هستیم.

استفاده از رسانه ها مضر نیست بلکه استفاده از آنها نیاز به مدیریت دارد و استفاده ی مدیریت نشده از آنها آسیب زا می باشد.بهترین راه برای این مدیریت، حفاظت از خود،حفظ استقلال، و استفاده از تفکری منتقدانه است.هر شخصی در استفاده از انواع رسانه باید توانایی انتخاب و چالش با این موج فراگیر را داشته باشدکه تنها با سواد رسانه ای میسر است.

یکی از اقشاری که به شدّت در معرض پیامدهای رسانه­ ای ست نوجوانان هستند. نوجوان در این سن دارای اقتضائات خاصّی است که حسّاسیّت، توجّه به کلیشه­ های رفتاری و جنسیّتی، الگوپذیری شدید و بدون تأمّل و تنوّع ­طلبی از جمله­ ی آن است. عدم توجّه به اهمیّت سواد رسانه ­ای و تقویت قدرت تحلیل نوجوان در قبال رسانه­ ها می­تواند آسیب­ های جبران­ ناپذیری را به همراه آورد.

امروزه بازی های رایانه ای به عنوان یکی از سرگرمی های اصلی در بین کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان در عصر جدید شده است.بازی هایی که ضمن مهیج و پر کشش بودن ،ساعت ها کودک و نوجوان را در مقابل صفحه ی نمایشگر میخکوب کرده و او را به دنیای تخیلات فرو برده ، یا چیزی به او یاد می دهد و یا از او می گیرد و یا او را در همان تخیلات رها می کند.

این بازی هادر کنار محاسنی که دارد گاه آثار مخرّبِ روحی و جسمی در کودکان و نوجوانان بر جای می­گذارند که با توجّه به ظرافت فکر و ذهنشان، جبران آن­ها شاید بسیار سخت باشد. در این موضوع وظیفه ی همه ی ما و افرادی که در زمینه ی تعلیم و تربیت نوجوانان و جوانان فعالیت می نماییم است که به استفاده­ ی کودکان، نوجوانان و جوانان از بازی­ های رایانه­ ای، چه در جامعه و چه در خانواده، سمت و سو داده، و از آنها  به عنوان پیشرفت و خلاقیت استفاده کنیم و تا جایی که ممکن است از تأثیرات مخرب آنها بکاهیم.

بازی های رایانه ای را می­توان به صورت زیر تقسیم بندی کرد:

1. بازی های فکری 2. بازی­های اَکشن (ماجراجویانه و حادثه ­ای) 3. بازی های تخیلی 4. بازی های ورزشی 5. بازی­های جنگی

هر یک از این بازی­ ها برای مقاطع سنّی مختلف ساخته شده است . بازی­ های رایانه­ ای دارای معایب و مزایای خاصّ خود می­باشند آن­چه در زمینه­ ی بازی­ های رایانه ­ای نگران ­کننده می­باشد ، استفاده ­ی بی­ ضابطه­ و زیاد از حد مقاطع سنّیِ مختلف از این بازی­ هاست . به عنوان مثال یک کودک 8 تا 10 ساله از یک بازی اکشن و خشونت­ بار که سراسر آن پر از کُشت و کشتار و فجایع غیر قابل تحمل است، استفاده می­کند. این­گونه استفاده­ های نابجا و حتّی بجای بیش از حدّ می­تواند آسیب­ های روانی- تربیتی را به دنبال داشته باشد . امروزه متأسفانه شاهد آن هستیم که مراکز فرهنگی ما بسیار به نشر و گسترش انواع و اقسام بازی های رایانه ای برای نوجوانان و جوانان با هدف سود آوری پرداخته اند . و بازی های رایانه ای را به عنوان یک هدف اصلی قلمداد نموده اند . البته بازی های رایانه ای معایب و مزایایی دارد که دراین موضوع به مزایا و در موضوع  بعدی به معایب عمده ی آنها به طور مفصل پرداخته می شود .

مزایای بازی­های رایانه ­ای

·       یادگیری را آسان و توجّه نوجوانان را جلب می­کند.

·       با رایانه هر چند بار که بخواهند، می­توانند موضوعی را ببینند و مرور کنند.

·       امکان خلق نقاشی ها و یا داستان ها و همچنین امکان علاقه مندی نوجوانان به موضوعات مختلف مثل جغرافیا و یا تاریخ

·       برنامه ­های آموزشی به نوجوانان کمک می­کند تا مهارت­ هایی را تمرین کنند.

·       نوجوان بدون کثیف­ کردن لباس­ها و اطراف می­تواند به راحتی نقاشی بکشد و رنگ­ ها را عوض کند. مثلاً اگر از رنگ سبز نقاشی­ اش خوشش نیامد به رایانه می­گوید رنگ قرمز را انتخاب کن، رنگ قرمز رضایت او را فراهم نکرد، رنگ آبی و ...

·       مفاهیم و مبانی ریاضیات را با کمک شکل­ های مختلف و ساده به نوجوان آموزش می­دهد.

·       بازی­ های رایانه ­ای نوجوانان را وارد دنیایی می­کند که کنترلش در دست آنهاست و به همین دلیل لذّت بخش است.

·       باعث هماهنگی چشم و دست و پرورش عضلات ظریف نوجوان می­شود.

·       وسیله ­ی کمک آموزشی برای معلولین و پر کردن اوقات فراغت آنان است.

·       دسترسی به اطّلاعات بیشتر را میسّر می­کند.

·       به شکل­ گیری خلاقیّت فرزندان کمک می­کند.

·       به انتقال ارزش­ها و جامعه پذیری کمک می­کند.

  • ۹۴/۰۵/۲۶
  • حبادنما

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مشترک روزانه حبادنما شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.

برای دریافت آخرین مطالب و عضویت در کانال تلگرام حبادنما بر روی لینک زیر کلیک کنید.

کانال حبادنما در تلگرام

از همشهریان عزیز حبیب آبادی خواهشمندیم نظرات خود را جهت هر چه بهتر شدن مطالب برای ما ارسال نمایند.
درگاه ارتباطی : habadnama[at]gmail.com

فرصتی برای خدمت

شورای اسلامی شهر حبیب آباد

آخرین نظرات
پاسخ: بله الحمدولله در قید حیات هستند