حبادنما | پایگاه خبری تحلیلی جوانان حبیب آباد

حبادنما ، پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی جوانان حبیب آباد
پایگاه خبری ، تحلیلی جوانان حبیب آباد
پنجشنبه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۴، ۰۹:۴۸ ق.ظ
همت ؛گمشده ی جوامع عقب مانده

مهم ترین هدف ارسال پیامبران را می توان هدایت جامعه ی بشری در مسیر رشد و سعادت انسان ها -حال  می خواهد خود انسان باشد یا جامعه –دانست.ما مسلمانان و به طور خاص مردم حبیب آباد جزء پیکره جامعه ی اسلامی هستیم و هدف ما رسیدن به سعادت بر اساس قوانین الهی است. حال وجه تمایز ما با دیگر اعضای این پیکره در توانایی و وظایف متفاوت هر عضو می باشد اما باید این نکته را در نظر داشت این تفاوت در یک پیکره ی معمولی غریزی و غیر ارادی است در حالی که در جامعه ی اسلامی اعضا با توجه به ظرفیت هایی که دارند اهمیت پیدا می کنند و این کاملا ارادی و با توجه به خواست آن ها می باشد.

امام صادق علیه السلام در حدیثی گران قدر عوامل عدم موفقیت انسان ها را در رسیدن به اهداف خود چنین می شمارد : " کم همتی ، کم تدبیری و سستی اراده " .

از آنجایی که عامل اول مورد بحث ماست، از بررسی عامل دوم و سوم پرهیز می شود.همت در بین جامعه ی ما واژه ای است آشنا در حرف و غریب در عمل.

اما چطور ؟شاید با خودتان کمی فکر کنید و ببینید فلان کار را می خواهید انجام دهید ولی آن را به بعد و سپس به بعدتر و ... موکول می کنید.این را می گویند بی همتی یا به زبان ساده تر تنبلی که امام صادق علیه السلام آن را یکی از عوامل بدبختی و عدم موفقیت انسان ها دانست ولی چگونه می توان ادعا کرد همت ما مردم، کم است؟ جواب این است که گاهی می بینیم فلان کار را دوست داریم در شهر ما انجام شود اما اکثر مسئولان دولتی و غیر دولتی بیشتر به درخواست های مستقیم مردمی ترتیب اثر می دهند تا این که درخواست از جانب کسانی مثل شهرداری و شورای محل باشد .البته نهاد های محلی باید اقدام کنند ولی در کنار آن مردم نیز باید وارد صحنه بشوند تا کار نتیجه بدهد، اگر این اقدامات تحت رهبری فردی شایسته و آگاه به مسائل شهر باشد نور علی نور می شود . مخاطب صحبت ما هم مسئولانند  و هم مردم. بنابراین همه وظیفه دارند که در بر طرف کردن این عیب تلاش کنند واین ممکن نیست مگر با خواست افراد و یاری خداوند اما در این بین ما چه  وظیفه ای برعهده داریم؟ در جواب باید گفت که ائمه راه حل این مشکل را ارائه نمودند و آن تربیت علمی و عملی افراد بر اساس دستورات اسلام است.در مورد تربیت علمی مردم باید نصاب و توانایی خود را بالا برده و به هیچ حدی از علم اکتفا نکنند و در باب تربیت عملی عنان خود را دست دنیا و امیال نفسانی خود ندهند ودر یک کلمه تقوای الهی پیشه کنند البته این راهکارها خود زیرمجموعه های متعددی دارند که بررسی دقیق و موشکافانه آن نیازمند زمان و صبرکافی است "استعینوا بالصبر و الصلاة ان الله مع الصابرین".اما در پایان از خداوند منان مسئلت می نماییم که عاقبت امر ما را نیکو گرداند و مردم این شهر بالاخص جوانان را درحل مشکلات یاری نماید.

***این مطلب با همکاری یکی از شهروندان محترم آماده گردیده است. از تمامی همشهریان عزیز خواهشمندیم ما را در ارائه ی مطالب یاری رسانند.***

  • ۹۴/۰۶/۱۲
  • حبادنما

نظرات (۴)

منابع مطلب بالا


یک / قسمتی از مقاله گفته شده در مطلب برگرفته از(می توانید مقاله را از لینک بالا دانلود کنید) :

نام مقاله: فرایند تبدیل نقاط روستایی به شهر در مقیاس ملی و پیدایش پدیده "خام شهر ها"

تهیه کننده مقاله : سعید زنگنه شهرکی



دو / قسمت بدانیم :
برگرفته از کتاب جغرافیا درسی سال سوم دبیرستان صفحه 112
آنچه هر کس باید درباره بخش حبیب آباد بداند

نگاه به گذشته :
حبیب اباد یکی از نخستین شهر های شهرستان برخوار است که در سال 1345 هجری شمسی شهرداری پیدا کرد . اکنون پس از گذشت حدود نیم قرن از شهر شدن حبیب آباد ،
این شهر نسبت به شهر های دیگر شهرستان و استان عقب است.
در حالی که عمر تعدادی از درختان خیابان های حبیب آباد از عمر شهر شدن کمشچه ، دولت اباد ، شاهین شهر و ... بیشتر است اما شاهد یک عقب ماندگی در بسیاری از زمینه ها در شهر هستیم ، عقب ماندگی که علت آن  دامنه ای از گذشته تا به امروز را در بر میگیرد.

سوال مهم این است که چرا و چطور عقب ماندیم ؟  آیا فقط بی همتی علت آن بوده است ؟ اگر بی همتی علت بوده است پس چرا مردم 4 کیلومتر این طرف تر یا آن طرفتر همت داشته اند و فقط ما نداشته ایم ؟ و سوالات دیگر از این قبیل

اکنون را ببینیم :
استان اصفهان صد وشش (106 شهر) شهر دارد یعنی بیشترین تعداد شهر  در بین استان های کشور

استان اصفهان بیست وچهار شهرستان (24) و پنجاه و یک بخش (51) دارد.

برخوار یکی از آن بیست وچهار شهرستان و حبیب آباد یکی از آن پنجاه ویک بخش:

هر شهرستان از یک یا چند بخش تشکیل شده است . همه ی مراکز شهرستان ها علاوه بر این که مرکز شهرستان خود هستند ، مرکزیت بخش مرکزی آن شهرستان را نیز برعهده دارند ، به عنوان مثال دولت آباد علاوه بر این که مرکز شهرستان برخوار است ، مرکزیت بخش مرکزی شهرستان را نیز به عهده دارد.

جایگاه بخش حبیب اباد در میان بخش های استان

از میان 24 شهرستان استان اصفهان :

7 شهرستان تنها یک بخش ( همان یک بخش مرکزی ) دارد.

12 شهرستان از دو بخش ، یکی مرکزی و دیگری زیر نظر شهر یا روستایی دیگر

2 شهرستان از سه بخش

2 شهرستان از چهار بخش

و در نهایت شهرستان اصفهان که از 6 بخش تشکیل شده است .

یکی از ملاک های مهم بودن یک بخش تعداد نقاط شهری آن بخش است.
بخش حبیب اباد با دارا بودن سه نقطه شهری  ( حبیب اباد ، کمشچه ، شاپور آباد) از لحاظ تعداد نقاط شهری رتبه سوم را در میان 51 بخش استان دارد.

همچنین بخش حبیب اباد در میان 27 بخش غیر مرکزی استان اصفهان رتبه اول را دارد. البته به غیر از حبیب آباد بخش های
میمه ، کوهپایه ، جرقویه سفلی  و قمصر با سه نقطه شهری همردیف حبیب آباد هستند.

حالا اگر بخش حبیب آباد را با بخش های غیر مرکزی و همردیف مقایسه کنیم می بینیم بسیار عقیبیم.

تعدادی از بخش های غیر مرکزی استان که بعضا جمعیت آن ها ازحبیب آباد هم کمتر است  خواهان شهرستان شدن هستند. ( مثل بخش های میمه ، باغ بهادران و ...)

همچنین اگر به بخش های همردیف بخش حبیب آباد نگاهی بیاندازیم می بینیم علاوه بر استقرار ادارات و تامین امکانات بهداشتی و آموزشی در همه ی این بخش ها حداقل یک دانشگاه وجود دارد.

نگاه به آینده :
بر طبق
یک مقاله که می خواندم روستاهایی که جمعیت آن ها بیش از 3500 نفر است می توانند شهر شوند. ( از سال 1389 )

بدانیم : متداول ترین ملاک برای تمایز شهر از روستا ، عامل جمعیت است.
اگر جمعیت سکونتگاهی به تعداد معینی برسد ، آن را شهر تلقی می کنند. البته این ملاک در نواحی مختلف ، متفاوت است. در دانمارک سکونتگاه هایی با 250 نفر ، در ایرلند 500 نفر ، در فرانسه 2000 نفر ، در اسپانیا 10000 نفر و در ژاپن با 30000 نفر !!! شهر محسوب می شود.

روستای علی آباد ملاعلی که حدود 3500 نفر جمعیت دارد می تواند شهر شود، اما چرا نشده؟؟

حدس می زنم :
در مقاله ای که می خواندم نوشته بود :
آغاز نقل قول : "در پژوهشی در زمینه نتایج تبدیل روستای اژیه ( در استان اصفهان) به شهر ، تنها 28 درصد از پاسخگویان از چنین تغییری رضایت داشتند و دیگران از آن ناراضی بودند. این پاسخگویان ، افزایش هزینه های ساخت و ساز ، عوارض و محدودیت های نگهداری دام را از مهم ترین دلایل نارضایتی شان ذکر کردند."

در مورد روستای علی آباد ملاعلی هم وضع به همین منوال است ، یعنی نفعی که مردم و مسئولان علی آباد از روستا بودن می برند در حال حاضر بیشتر از شهر شدن است. به حدس و گمان اینجانب مسئولان علی آباد با ایجاد باند کندرو در حاشیه بزرگراه ( که اعتبار ایجاد باند کندرو احتمالا به خاطر روستا بودن علی آباد پرداخت شده است) و توسعه مکان های تجاری در حاشیه این باند کندرو به دنبال تضمین آینده خود هستند.( اگر علی آباد شهر شود شاید به خاطر چارچوب های شهری دیگر نتواند به این سرعت توسعه تجاری را در پیش گیرد.)

دیر یا زود با شهر شدن علی آباد ، بخش حبیب آباد در بین 27 بخش غیر مرکزی استان رتبه اول را از لحاظ تعداد شهر ها به صورت مطلق خواهد داشت.
این در حالی است که هنوز ادارات در بخش مستقر نشده است و از لحاظ امکانات آموزشی و بهداشتی و... در مقایسه با بخش های همردیف فاصله زیادی داریم.


گذشته ، چراغ راه آینده : یکی از مشکلات شهر ما این است که گذشته را فراموش می کنیم و اینده را هم نمی بینیم .اگر در گذشته در اجرای بسیاری از برنامه ها آینده را میدیدیم  اکنون حال و روز شهر این طور نبود.به عنوان مثال : مجموعه شهری دنبال تعریض خیابان شهید مطهری هستند. اجرای چنین طرحی زمان بر و هزینه بر است. اگر در گذشته فکر امروز را می کردند و خیابان را طوری طرح ریزی می کردند که در آینده به آسانی امکان تعریض وجود داشته باشد این مشکل پیش نمی آمد.
...( شاید ادامه داشته باشد...)


دمتون گرم
به نظر من شناخت خوبی دارید و خوب متوجه شدید که این خودمونیم که نمی خوایم کاری انجام بشه. فقط اگه یه جایی خدایی نکرده یه مسئول رو ببینیم بهش گیر میدیم اما هیچوقت پیگیر حرف خودمونم نمیشیم.البته در مواقعی که نفع شخصی میبریم پیگیر هم میشیم اما  افراد خیلی خیلی کمی پیگیر امورات عام المنفعه میشند.من به نوبه ی خودم این ضعف رو میپذیرم و امیدوارم بتونم جبران کنم
با سلام و عرض خسته نباشید ، مطلب خوبی بود ، لطفا بیشتر مقالات این چنینی قرار دهید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مشترک روزانه حبادنما شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.

برای دریافت آخرین مطالب و عضویت در کانال تلگرام حبادنما بر روی لینک زیر کلیک کنید.

کانال حبادنما در تلگرام

از همشهریان عزیز حبیب آبادی خواهشمندیم نظرات خود را جهت هر چه بهتر شدن مطالب برای ما ارسال نمایند.
درگاه ارتباطی : habadnama[at]gmail.com

فرصتی برای خدمت

شورای اسلامی شهر حبیب آباد

آخرین نظرات
پاسخ: بله الحمدولله در قید حیات هستند