حبادنما | پایگاه خبری تحلیلی جوانان حبیب آباد

حبادنما ، پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی جوانان حبیب آباد
پایگاه خبری ، تحلیلی جوانان حبیب آباد
چهارشنبه, ۸ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۳۶ ق.ظ
علی خیری حبیب آبادی هنرمند خوشنویس در مصاحبه با ایمنا

علی خیری در گفتگو با خبرنگار ایمنا به این نکته اشاره نمود که هفته نکوداشت اصفهان رویدادی مثبت است که می تواند در مقطع زمانی کوتاه مدت به معرفی اصفهان کمک کند اما چاره ساز نیست.
وی افزود: در میان برنامه هایی که به مناسبت هفته نکوداشت اصفهان در نظرگرفته شده است، جایگاه هنر خوشنویسی بسیار کمرنگ است و به غیر از کارگاه نقاشیخط که با شرکت هنرمندان بنام اصفهان برگزار می شود، متأسفانه به مبحث خوشنویسی پرداخته نشده است. این درحالی است که شهرت خوشنویسی اصفهان در زمان خود به اقصی نقاط ایران و  جهان صادر شد و در بسیاری از بناهای تاریخی ایران و جهان، رد پای هنر خوشنویسی اصفهان دیده می شود.
استاد خیری، اصفهان را مهد خلاقیت و نوآوری دانست و افزود: زمانی که مکتب هنری در شهری ایجاد می شود یعنی آن شهر در آن مقوله، متفاوت است. اصفهان نیز چنین است. مکتب دوره اصفهان، مکاتب تیموری و صفوی، که البته خوشنویسی اصفهان نیز در مکتب اصفهان شکل گرفته است، این شهر را به عنوان شهری شاخص نمایان ساخته اند و تلفیق روح هنری با کالبد شهری سبب ساز خلاقیت شده است و باید این زنجیره تداوم یابد و خلاقیت و نوآوری در دوره معاصر نیز آشکارتر شود.
 وی یادآور شد: متأسفانه ما در دوره معاصر به همه مسائل و به ویژه به مقوله هنر به صورت سطحی می نگریم و این ضایعه بزرگی است و خوشنویسی نیز از این موضوع مستثنی نیست. ما از هنرها و از جمله از هنر خوشنویسی به صورت کاربردی استفاده نمی کنیم و تنها در زمانی که به آن نیاز داریم با هدف خوانش از آن استفاده می کنیم و این یک معضل است که باید به آن توجه شود.
علی خیری با اشاره به لزوم بسترسازی در زمینه هنر و فرهنگ، اظهار داشت: متأسفانه در یک روند تاریخی، بستر مناسب در شهرهای ما و از جمله در شهر اصفهان برای پرداختن جدی و کاربردی کردن هنرها از بین رفته است و هنرها تنها در ویترینِ نمایش، باقی می مانند. اکثر کارگزارن تصور می کنند اگر وقت و انرژی و هزینه را به مقوله هنر متوجه سازند، این اقدام از نظر اقتصادی نتیجه ای نخواهد داد، در حالیکه پرداختن به هنر می تواند در دراز مدت در اقتصاد کشور موثر باشد و حتی به ارزآوری بیانجامد. لازمه این امر، بسترسازی است. اگر بستر فراهم نشود، ادبیات که نماینده همه هنرهاست و هنرهای دیگر از آن وام گرفته اند، رو به افول می رود و زمانی که ادبیات افول یابد فرهنگ ضعیف می شود و تضعیف فرهنگ، مشکلات متعددی را ایجاد خواهد نمود، افول فرهنگ در نتیجه عدم توجه به هنر خوشنویسی و سایر هنرها نیز اتفاق خواهد افتاد و باید از این اتفاق ناخوشایند و ناگوار جلوگیری نمود.
خیری ضمن تأکید بر اصالت و عمق هنر خوشنویسی گفت: با توجه به پتانسیل های این هنر در اصفهان، می توان به بار هنری و زیبایی شناسی آن پرداخت و آن را بیش از پیش شکوفا کرد. حرکتی که در شهر اصفهان توسط شهرداری اصفهان و با همکاری سازمان های مرتبط با هدف برگزاری هفته نکوداشت انجام گرفته، اقدام شایسته ای است، اما در شهر اصفهان که بی نهایت هنرمند ملی و بین المللی در آن به ارائه هنر می پردازند، باید به صورت جدی تر و عمیق تر به این موضوع نگاه کرد تا اصفهان بتواند بیش از پیش در جهان معرفی گردد.
وی ادامه داد: مباحث هنری و فرهنگی به نوعی مولد و توسعه بخش اقتصاد جامعه هستند که سبب رشد و بالندگی اقتصاد می شود، ولی در یک شب و یک هفته محقق نمی شود بلکه به برنامه ریزی بلندمدت نیاز دارد تا به رشد و بالندگی بیانجامد. به ویژه در شهرهایی مانند اصفهان که به عنوان مهد و جایگاه هنر شناخته می شوند.
این هنرمند خوشنویس که جوایز متعددی را در جشنواره های بین المللی کسب نموده، به اقتصاد به عنوان امری مهم در عرصه فرهنگ و هنر اشاره و تأکید نمود: فرهنگ و هنر، بدون اقتصاد بی معنی است. اگر فرهنگ و هنر پشتوانه اقتصادی نداشته باشد، محکوم به فناست. تاریخ اثبات کرده است که هر زمان کارگزاران از هنرمندان حمایت نموده اند، اتفاقات بدیع و البته عجیب حاصل شده که نمونه آن نیز در شهر اصفهان، میدان شگرف نقش جهان است که همه هنرها در آن دیده می شود و درنتیجه ی تعامل سازنده بین هنرمندان و کارگزاران ایجاد شده است.
علی خیری حبیب آبادی هنرمند خوشنویس اصفهان و دارای درجه یک هنری است که تاکنون در بسیاری از جشنواره های داخلی و خارجی خوشنویسی شرکت نموده و موفق به کسب رتبه های برتر در سطح ملی و بین المللی شده است.

منبع : ایمنا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مشترک روزانه حبادنما شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.

برای دریافت آخرین مطالب و عضویت در کانال تلگرام حبادنما بر روی لینک زیر کلیک کنید.

کانال حبادنما در تلگرام

از همشهریان عزیز حبیب آبادی خواهشمندیم نظرات خود را جهت هر چه بهتر شدن مطالب برای ما ارسال نمایند.
درگاه ارتباطی : habadnama[at]gmail.com

فرصتی برای خدمت

شورای اسلامی شهر حبیب آباد

آخرین نظرات
پاسخ: بله الحمدولله در قید حیات هستند