حبادنما | پایگاه خبری تحلیلی جوانان حبیب آباد

حبادنما ، پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی جوانان حبیب آباد
پایگاه خبری ، تحلیلی جوانان حبیب آباد
دوشنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۴، ۰۶:۳۵ ب.ظ
تعطیلی شبکه های اجتماعی یا فراگیری سواد رسانه ای؟

در دنیای امروز رسانه ها دنیای جدیدی را به وجود آورده اند، رسانه ها حد و مرزها را بهم زده و روز به روز تکنولوژی جدید بستر مساعدتری را برای فعالیت آنها فراهم می سازد. تکنولوژی های جدید رسانه ای مانند تلویزیون، ماهواره، اینترنت انسان جدیدی را تربیت کرده اند . بسیاری از محققان تعلیم و تربیت در رسانه معتقد هستند که حتی در برخی از خانواده ها رسانه ها توانسته اند جای پدر و مادر (والدین) را برای فرزندان بگیرند. بدون اغراق بگوئیم در دنیای امروز هیچ فردی را یارای گریز از اثرات رسانه نمی توان یافت.

بر اساس یک آمار رسمی در کشور ایران تا پایان سال 2014 میلادی تعداد نفرات استفاده کننده از اینترنت افزون بر 45 میلیون نفر اعلام شده است و به زبان دیگر حدود 56 درصد مردم از اینترنت بهره مند هستند و جالب این است که این آمار در ده سال قبل یعنی سال 2004 حدود 5 میلیون نفر بوده است. در سال 1392 سایت تبیان و روزگار نو اعلام کردند که تعداد استفاده کنندگان از شبکه های اجتماعی در ایران رو به افزایش است. به طور مثال استفاده کنندگان از فیس بوک علیرغم فیلتر شدن آن بین 12 تا 18 میلیون نفر هستند.
با این اوصاف لازم است درباره آنچه که ما ناچار به استفاده از آن هستیم اطلاعات کافی داشته و به بیان امروزی ها ما باید سواد رسانه ای را داشته باشیم. کسب آگاهی و اطلاعات درباره رسانه ها را به اصطلاح سواد رسانه ای می گویند. زمانی که یک فرد سواد رسانه ای داشته باشد مثل اینکه از یک رژیم غذایی سالم مطلع است و سعی می کند که هوشمندانه مراقب باشد که چه غذایی خوب و چه غذائی بد است. و در دنیای رسانه نیز فرد باسواد می تواند درباره آنچه در کتاب، روزنامه، مجله، تلویزیون، رادیو، فیلم، موسیقی، تبلیغات، بازی های ویدئوئی، اینترنت و شبکه های اجتماعی می بیند، می خواند، می شنود، تفکر و تعمق کند. بنابراین به جای تعطیلی یا جلوگیری از شبکه های جدید اجتماعی باید در ترویج سواد رسانه ای کوشا بود. چون جلوگیری از فعالیت تکنولوژی های جدید رسانه ای یا بازداشتن مردم از استفاده از این رسانه ها و حتی تصویب قانون، تجربه تلخی است که در کشورهای مختلف اجرا شده و جواب مطلوب حاصل نشده است.
در پایان باید گفت هدف از نگارش این مطلب درک اهمیت رسانه های جدید در حیات بشری و اتخاذ راه کارهای مدرن برای توانمندسازی افراد به ویژه جوانان در استفاده مناسب از رسانه هاست. و باز تاکید می شود سواد رسانه ای می تواند به مخاطبان رسانه ها یاد بدهد که از حالت مصرفی صرف خارج شده و به معادله متقابل و فعالانه وارد شوند. البته برای ایجاد فرهنگ سواد رسانه ای باید متحمل زحمات زیادی شد. چون در ایران حتی در مراکز دانشگاهی نیز سواد رسانه ای جدی گرفته نمی شود. بنابراین نقش وزارت علوم، آموزش و پرورش، صدا و سیما در اشاعه سواد رسانه ای و از همه مهمتر خانه ملت در تصویب قانون بسیار مهم است.

در آینده سعی خواهیم کرد مطالبی در مورد سواد رسانه ای برای آگاهی مخاطبان عزیز ارائه نمائیم.
از همشهریان گرامی درخواست می شود درصورتی که در این زمینه مطلب مناسبی دارند برای ما ارسال نمایند.
  • ۹۴/۰۴/۲۲
  • حبادنما

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مشترک روزانه حبادنما شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.

برای دریافت آخرین مطالب و عضویت در کانال تلگرام حبادنما بر روی لینک زیر کلیک کنید.

کانال حبادنما در تلگرام

از همشهریان عزیز حبیب آبادی خواهشمندیم نظرات خود را جهت هر چه بهتر شدن مطالب برای ما ارسال نمایند.
درگاه ارتباطی : habadnama[at]gmail.com

فرصتی برای خدمت

شورای اسلامی شهر حبیب آباد

آخرین نظرات
پاسخ: بله الحمدولله در قید حیات هستند