حبادنما | پایگاه خبری تحلیلی جوانان حبیب آباد

حبادنما ، پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی جوانان حبیب آباد
پایگاه خبری ، تحلیلی جوانان حبیب آباد
يكشنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۴۲ ب.ظ
در رویارویی با اشباع رسانه ای چه باید کرد؟

همانطور که قبلاً بیان کردیم امروزه در جهانی زندگی می­ کنیم که رسانه­ ها از هر سو ما را احاطه کرده­ اند. فضای پیرامونی، سرشار از اطلاعات و اخبار جدیدی است که هر لحظه بر زندگیِ ما تأثیر می گذارند. در چنین فضایی، سواد رسانه­ ای کمک می­ کند تا  میزان و چگونگیِ استفاده­ ی بهتر از رسانه­ ها و منابع اطلاعاتی آنها را یاد بگیریم. اینکه از بین اطلاعات ارائه شده توسط رسانه­ ها چه مطالبی را انتخاب و چه مطالبی را کنار بگذاریم به "دانش رسانه­ ایِ" ما بر می­ گردد. این فرایند مستلزم دستیابی به سطح معقولی از مهارت­ ها و دانشی است که بر پایه­ ی آن بتوان رابطه­ ی فعال­تری در ارتباط با رسانه­ ها در پیش گرفت و از حالت رابطه­ ی یک سویه با رسانه ­ها خارج شد.
باید از نیازها و انواع آن و نیز ترفندهای تولیدکنندگان برای جذب مشتری مطلع شد. همچنین از تجربه­ ی دیگران در مصرف کالاهای رنگارنگ جذّاب  رسانه ای استفاده کرد و بایدها و نبایدهای حاکم بر تولید و توزیع و ده­ها باید و نباید دیگر را شناخت.
در واقع می­ توان گفت سواد رسانه­ ای این امکان را می­ دهد تا با آموزش مخاطبان و افزایش آگاهی آنان، به چارچوب­ های شناختی و انتقادی برسیم و نگاه نقادانه­ ای به رسانه­ ها، اخبار و اطلاعات و پیام های منتشر شده از سوی آنها داشته باشیم .
در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله استرالیا، کانادا، آمریکا و انگلستان، آموزش سواد رسانه­ ای بخشی از دروس عملی دانش آموزان است و این بحث بسیار مهم(سواد رسانه ای) چه نام آن را بدانیم و چه ندانیم به صورتی عملی و با شدت و ضعف هایی از دوران دبستان و حتی پیش از دبستان شروع می شود . پس سواد رسانه ای مثل یک رژیم غذایی است که هوشمندانه مراقب است که چه موادی (از مواد و منابع گسترده ی رسانه ای )مناسب است و چه موادی مضر، چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نباید مصرف کرد در واقع سواد رسانه ای شامل دو چیز است : الف- مدیریت زمان مصرف(زمان استفاده از رسانه­ ها باید به گونه­ ای باشد که سایر فعالیت­ های ارتباطی ما را مختل نکند و به قول معروف دچار اعتیاد رسانه ای نشویم)  ب-مدیریت محتوای مصرف (محتوای دریافت شده از رسانه ­ها باید به تعادل بیشتر و تقویت شخصیت فردی منجر شود و باعث برهم خوردن تعادل غرایز و تعادل روانی افراد با محتوای نامناسب رسانه های جمعی نشود).
در بحث قبلی از ضرورت یادگیری سواد رسانه ای نکاتی را یادآوری کردیم که لازم است به اطلاع دوستان برسانیم که امروزه حجم اطّلاعاتی که در یک روز بین انسان­ها مبادله می­شود برابر با اطلاعاتی است گه در گذشته در یک­ سال مبادله می­شده است. هم اکنون در کشور ما در حدود 3500 شبکه­ ی ماهواره­ ای و میلیاردها سایت و وبلاگ قابل دسترسی است که امروزه مسئله اساسی، انتخاب اطلاعات مفید و دیگر اینکه دسترسی درست به اطلاعات دریافتی است .
امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که خواه ناخواه در شرایط اشباع رسانه‌ای قرار داریم . فضای پیرامون ما سرشار از اطلاعات است لذا امروزه با مطالعه پیرامون رسانه و سواد رسانه ای به میلیون ها واژه مختلف و متفاوت در این زمینه برخورد می کنیم . چرا باید به مطالعه ­ی رسانه های جمعی پرداخت؟ ما با پدیده­ ی فراگیر بودن رسانه ­های جمعی در جامعه­ ی امروزی مواجه هستیم  و در دهه­ های اخیر، موادّ چاپی و فیلم جای خود را به رادیو و تلویزیون و ... داده است . در مواجهه با رسانه های جمعی باید:
هر شخصی در ارتباط با رسانه های جمعی بایدبا تفکری انتقادی همراه با تفکر و تأمل به شیوه ای روشن و مستقل رفتار کند.
ضمن آگاهی و اعتماد به نفس بر مسائل پیرامون خود فائق آمده و به داوری و ارزیابی از امور و مسائل مهم بپردازد.
 

در موضوع بعدی با توجه به فراگیری رسانه ها اعم از تلویزیون، رادیو، اینترنت، موبایل، فیلم، ویدئو، روزنامه و مجله و ... در بین جوانان و نوجوانان و نقشی که در شکل دهی فرهنگ و  دیدگاه ها و اعتقادات آنها دارد به بحث مهم رسانه و نوجوان می پردازیم.

  • ۹۴/۰۵/۱۸
  • حبادنما

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مشترک روزانه حبادنما شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.

برای دریافت آخرین مطالب و عضویت در کانال تلگرام حبادنما بر روی لینک زیر کلیک کنید.

کانال حبادنما در تلگرام

از همشهریان عزیز حبیب آبادی خواهشمندیم نظرات خود را جهت هر چه بهتر شدن مطالب برای ما ارسال نمایند.
درگاه ارتباطی : habadnama[at]gmail.com

فرصتی برای خدمت

شورای اسلامی شهر حبیب آباد

آخرین نظرات
پاسخ: بله الحمدولله در قید حیات هستند